تـــا به تـــا

تـــا به تـــا

حضرت سلیمان تختش بر باد بود؛ یعنی عالم بر باد است!

وقتی که می‌نویسی،
فکرکن به این‌که باید
از میان خواننده‌هات
یکی دو نفر کشته شوند...
نوشته‌ای که نتواند کسی را بکشد
به درد نمی‌خورد.
نوشته‌ای که تو را
توی تعلیق و غصه
از پا درنیاورد،
به درد
ویترین کتابخانه‌های ملی می‌خورد
و صورت روشنفکرهای مزخرف.
بخوان، غصه بخور.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۴ اسفند ۹۷، ۰۳:۴۰ - سعید
    سلام

فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ..به بهانه روز مادر..

چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳ ب.ظ

تو ترمینال میدان آزادی یه پیرزنو دیدیم که عصا بدست بود. از این عصاهای چهارپا. خیلی پیر بود. خیلی.ازمون پرسید که اتوبوس های شهرک دانشگاه کجاست.دوستم گفت اونور(فاصله زیاد بود).نگو اولش همونجا بوده، یکی فرستاده بودتش اینور؛ با این وضعیت راه رفتن ..

گفتم حاج خانم چرا تنهایی؟از کجا میای؟زن خوبی بود . با محبت و خوشرویی جوابمو میداد.
گفت از دکتر دارم میام. تنها زندگی می کنم.شب و روز تنهام.
گفتم بچه داری،گفت یه پسر دارم که بیچاره سرگرم زن و بچه شه.خرجها سنگینه ، نمیرسه.
گفتم: ولی وظیفه شه. اگه اون به شما برسه خدا هم روزی بیشتری بهش میده.
خانومه سرشو تکون داد.
گفتم درآمد داری؟ گفت: نه دخترم
فهمیدم اجاره نشینه و شوهرش سی سال پیش مرده
خانومه نمیتونست راه بره. گویا قبلنا، چندسال پیش ، خورده زمین و لگنش از سه جا شکسته. و بعد از چندسال هنوز هم خوب نشده. خب سن عامل مهمیه.توانایی مراقبت از خودش رو نداشت
من نمیدونم پسرش در پیشگاه خدا چه جوابی خواهد داشت.همانطور که روزی مادرش اون ترو خشک کرده الان اون وظیفشه مادرشو ترو خشک کنه.
هرچقدر هم بگین گرونی تو سر من نمیره
این مطلبو به عنوان یه مادر یا پدر بخونین. اگه مجردین که یه روز ازدواج می کنین و بچه دار میشین و میشین پدر یا مادر. شما برا بچه هاتون چه کار خواهید کرد؟ و انتظار دارید اونا چکار کنن برا شما؟
دوست دارید که شمارو بزارن تو خانه سالمندان؟آیا این انصافه، آیا عدالته
من به عنوان یه مادر از بچه ای که قراره تربیتش کنم و همه عمرم  و سرمایمو به پاش بریزم این انتظارو ندارم.
نمی دونم چی بگم
نحوه تربیت خیلی مهمه

یکی از دوستام میگه که بعد از ازدواج به خاطر تربیت بچه ش ، حتی اگه شاغل هم باشه، دست از شغلش میکشه. چون تربیت بچه خیلی مهمه. یکی بچه ای مثل امام خمینی تربیت می کنه.یکی هم مثل صدام.
من خودم نمی دونم چجور بچه ای هستم. خوبم یا بد. امیدوارم بچه خوبی باشم برا پدر مادرم

آره

من امروز یه واقعیت رو دیدم، که البته بار اولم نبود که میدیدم. بچه هایی که به پدر و مادرشون ظلم کردن، با اینکه پدر مادراشون خیلی زحمت برا بزرگ کردنشون کشیدن.کلفتی و کارگری کردن.اما آخرش اونا بچه های صالحی نشدن.

نمیتونم چیزی بگم.من کسیو میشناسم که از بچگی ، از وقتی که چشماشو باز کرده، از ۳،۴ سالگی رفته سرکار و نون آوره خونه شده
فقر اونقدر بهشون فشار اورده بود که همه هم و غمش رو برطرف کردن این مشکل بود. با آدمهای مومن برخورد نکرده. خودش هم مجال رفتن سراغ اون آدمهارو هم نداشته.خلاصه اینکه تونسته خانواده شو از اون فقر نجات بده.
بعد از ازدواج هم نمی خواسته که بچه هاش دردهای اونو بکشن. پس بهشون امکانات داده.منتها نحوه تربیت صحیح بچه رو نمیدونسته.بچه هاش لاابالی بار اومدن. و همه زحمت های اونو خراب کردن.
من واقعا نمیدونم باید الان چی بگم. دلم برا اون آدم میسوزه، حتی اگه مومن نباشه. حتی اگه خدارو نشناسه. حتی اگه نماز نخونه. کمترین نتیجه تلاشهای اون این بود که خواهراش به خاطر فقر خودفروشی نکنن.

یکی از دوستانم میگه مشکل از خودشه. باید تلاش میکرد و میرفت خدارو پیدا میکرد.اما به نظر من خدا از این دوستم باید انصافش بیشتر باشه.
یکی از دوستام میگه چرا ما اینجا به دنیا اومدیم و مسلمانان میانمار اونجا؟خدا خواسته. من مطمئنم که خدا به اون میانماری که فرصت خودسازی نداره از خیلی از ماها بیشتر اجر میده.هرکس به اندازه ظرفیت خودش

پ.ن:
وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً کَرِیمًا  سوره اسراء، آیه 23

"پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. اگر یکی از آن دو یا هر نزد تو به پیری رسیدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو و از روی مهربانی و لطف، بال تواضع خویش را برای آنان فرود آور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان‌گونه که مرا در کودکی تربیت کردند."

نظرات  (۱۲)

  • حسین گل افشان
  • باسلام به وبلاگ موزیک ما سر بنید خوشحال میشم لیکمون کنید

     

     

                                            ورود

     

    سلام

    کاش نمکدون نمیگرفتی دستت و رو زخم اون نمک نمی زدی
    و ...

    عاقبتامون بخیر

    :)
    @}-----
    سلام علیکم مومن
    خدا آخر و عاقبت همه ما رو ختم بخیر کنه واقعا
    یه سید بزرگواری هست همیشه وقتی آخر هیئت میشه دعا میکنه خدایا ما رو نوبتی نکن
    خدایا ما رو لگنی نکن ...
    عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
    اشک ریختم ؛ عجب پُستی بود
    غَمین و تَبدار
    کاش قدر شون رو تا وقتی هستند بدونیم

    سلام
    تربیت مهمه اما مهمتر یاد دادن اولویتها به بچه هاست .
    بهشون یاد بدیم چطور ببینند .
    اینها تربیت نیست اینها زندگیِ
    ما زنها باید به بچه هامون یاد بیم زندگی کنند
  • لبیک یاحسین ...
  • توکل بر خدایت کن ،
    کفایت میکند حتما ...
     
    اگر خالص شوی با او ،
    صدایت میکند حتما ...
     
    اگر بیهوده رنجیدی ،
    از این دنیای بی رحمی ؛
     
    به درگاهش قناعت کن ،
    عنایت میکند حتما ...
     
    دلت درمانده میمیرد ،
    اگر غافل شوی از او ؛
     
    به هر وقتی صدایش کن ،
    حمایت میکند حتما ...
     
    خطا گر میروی گاهی ،
    به خلوت توبه کن با او ؛
     
    گناهت ساده میبخشد ،
    رهایت میکند حتما ...
     
    به لطفش شک نکن گاهی ،
    اگر دنیا حقیرت کرد ؛
     
    تو رسم بندگی آموز ،
    حمایت میکند حتما ...
     
    اگر غمگین اگر شادی ،
    خدایی را پرستش کن ؛
     
    که هر دم بهترینها را ،
    عطایت میکند حتما ...
     سلام  بزرگوار خوشحال میشم از وب بنده دیدن کنید در صورت تمایل لینک کرده واطلاع بدین ممنون
    یاعلی



    من هرچه در توانم باشه برای آسایش فرزندانم انجام میدم ولی از خدا میخوام هیچوقت، نیازمند نباشم تا اونها از زندگیشون بخاطر من بیفتند. درسته که وظیفه دارند به والدین برسند ولی دوست دارم نیازمند نشم و اذیتشون نکنم. الهی آمین
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

    چه عکس های قشنگی...و چه مطلب غم انگیزی...

    البته از حق نگذریم کسانی هم هستند که قدردان والدینشون باشند...

    یکی از رفقای ما یه رفیقی داشت که پدرشون 7 سال تو کما بود و دو پسرش، از ایشون مراقبت می کردند

    اما از اون طرف هم یه افراد ناخلفی هم پیدا میشن دیگه...

    یکی عاقبت به خیر میشه و دیگری....

    خدا عاقبت همه مون را ختم به خیر کنه به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
  • تا اینجا خواندم...
  • سلام، با تشکر از شما

    "فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ..به بهانه روز مادر"

    با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/42208

    در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

    هدیه سایت "حرف تو" به شما: هر روز و شب دو مرتبه خون گریه می کنی /  آقای روضه خوان به خدا خسته ام بیاااا ...


    یا علی

    اشکم دراومد مومن/اجرت با خدا
    وااااای عزیزم.من فکر می کردم آقا باشی.با ترس و لرز نظر گذاشتم در مورد اون عکس خوشکل, منظورم تا به تاست. وقتی این مطلبو دیدم فهمیدم دختر خانمی,  وبت عااااااالیه, آدم دغدغه مند بودنتو توش حس می کنه. من طرز فکرام خیلی نزدیکه به مطالبی که می زاری, یه جورایی وضعیت مسلمونای سراسر دنیا واسم اهمیت داره و هر برنامه ای واسه آینده م می ریزم.حتی انتخاب رشته ی ارشدم رو این موضوع تحت تأثیر قرار می ده.
    پاسخ:
    انشالله که همیشه بهترین انتخاب رو داشته باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی